/Files/images/с389.jpg

НУШ у 5-6 класах: інновації та особливості

Із 1 вересня 2022 року вчителі 5-х класів приймають естафету впровадження реформи НУШ. Це означає, що на педагогів чекають суттєві зміни в освітньому процесі, опанування нових підходів до навчання та ще безліч інновацій! Їм доведеться працювати за новим Державним стандартом базової середньої освіти та Типовою освітньою програмою для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти

Перехід із початкової школи до середньої є найбільш стресовим для школярів. Тому з метою врахування вікових та індивідуальних особливостей розвитку учнів, новим Держстандартом визначено цикли здобуття базової середньої освіти:

  • адаптаційний цикл – 5-6 класи;
  • цикл базового предметного навчання – 7-9 класи.

Адаптаційний період надає чудову можливість безболісно пристосуватися до нових умов навчання та знизити рівень стресу.

Навчання у 5 класі передбачає впровадження інноваційних підходів до структури та змісту навчання. Нормативними документами встановлено чіткі орієнтири, за якими учні розбудовують власні компетентності: здобувають знання, розвивають вміння та формують ставлення. До того ж типовий навчальний план стає варіативним – учителі самі обиратимуть предмети та інтегровані курси з урахуванням побажань учнів. Самі ж педагоги отримують повну академічну свободу.

Метою нової школи є різнобічний розвиток особистості, яка прагне до самовдосконалення та навчання впродовж життя. Тож учні мають опанувати наступні наскрізні вміння та ключові компетентності:

  • вільне володіння державною мовою;
  • спілкування рідною (в разі відмінності від державної) та іноземними мовами;
  • математична компетентність;
  • компетентність в галузі природничих наук, техніки і технологій;
  • інноваційність;
  • екологічна компетентність;
  • інформаційно-комунікаційна компетентність;
  • навчання впродовж життя;
  • громадянські та соціальні компетентності;
  • культурна компетентність;
  • підприємливість і фінансова грамотність.

Вимоги до здобувачів освіти

До навчання у базовій середній школі допускаються учні, які досягли результатів навчання, визначених у Державному стандарті початкової освіти. Це має бути підтверджено відповідним документом (свідоцтвом досягнень, свідоцтвом про здобуття початкової освіти).

Що робити, якщо учень не має результатів річного оцінювання з будь-яких предметів? У цьому випадку він має пройти відповідне оцінювання впродовж першого семестру нового навчального року. Для цього в закладі освіти створюється комісія, затверджується її склад, графік проведення оцінювання та перелік завдань із навчальних предметів. Протокол оцінювання рівня навчальних досягнень має складатися за формою згідно з Положенням про індивідуальну форму здобуття загальної середньої освіти (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 10 липня 2019 року №955).

Форми організації освітнього процесу

Для організації ефективного освітнього процесу необхідно створити безпечне освітнє середовище та врахувати вікові особливості, фізичний, психічний та інтелектуальний розвиток дітей, їх особливі освітні потреби. Вибір форм організації залежить від наявних ресурсів для забезпечення освітньої діяльності:

  • матеріально-технічних;
  • кадрових;
  • навчально-методичних;
  • інформаційних.

Слід звернути увагу на те, що форми організації освітнього процесу мають бути визначені педагогічною радою та відображені в освітній програмі.

Із урахуванням запитів батьків та наявних можливостей у закладі освіти можуть бути визначені різні форми здобуття освіти (сімейна, індивідуальна, дистанційна, екстернат тощо). А ще можна організувати здобуття освіти за індивідуальною освітньою траєкторією! Як це зробити? Педагогічним працівникам спільно з учнем та/або його батьками слід розробити індивідуальну програму розвитку та індивідуальний навчальний план. Він має бути схвалений педагогічною радою закладу освіти, затверджений директором та підписаний батьками.

Освітня програма закладу освіти

Кардинальних змін зазнали й підходи до розробки та використання освітньої програми закладу освіти. Новий Типовий навчальний план не містить поділу на предмети, натомість є 9 освітніх галузей:

  • мовно-літературна;
  • математична;
  • природнича;
  • технологічна;
  • інформатична;
  • соціальна і здоров’язбережувальна;
  • громадянська та історична;
  • мистецька;
  • фізична культура.

Це надає можливість не лише втілювати певну освітню галузь через окремі предмети, а ще й комбінувати їх та інтегрувати. Заклад освіти самостійно визначає перелік навчальних дисциплін, інтегрованих курсів та варіативний освітній компонент для реалізації кожної галузі. А з урахуванням побажань учнів та їхніх батьків можна обрати модельні навчальні програми, які зазначені у Типовому плані. Серед них: «Вступ до історії України та громадянської освіти», «Україна і світ: вступ до історії та громадянської освіти», «Досліджуємо історію і суспільство», «Здоров’я, безпека та добробут», «Підприємництво і фінансова грамотність». Також до освітньої програми можна включити такі міжгалузеві інтегровані курси як «Робототехніка», «STEM», «Драматургія і театр».

Додатково по темі: Реалізація ідей НУШ у п’ятому класі: аналіз модельних програм природничої освітньої галузі

Технології у 5 класі: що нового пропонують програми НУШ

Проте до вибору міжгалузевого курсу слід підійти відповідально. Для початку дайте відповіді на наступні запитання: «Чи є підготовлене середовище?», «Чи є спеціалісти з певної галузі?». Якщо відповіді ствердні, якщо це рішення підтримують всі учасники освітнього процесу, то можна сміливо розпочинати роботу!

Як розподіляти години на вивчення предметів? У Типовій програмі визначено рекомендовану, мінімальну та максимальну кількість навчальних годин для кожної освітньої галузі. Тож заклад освіти самостійно обирає навчальне навантаження в межах заданого діапазону. Як розподілити різницю між рекомендованою та мінімальною кількістю годин? Резерв може бути перерозподілений:

  • між освітніми компонентами цієї освітньої галузі;
  • на інші освітні галузі;
  • на вибіркові освітні компоненти (незалежно від освітньої галузі).

Проте слід зазначити, що кількість навчальних годин для вивчення української мови не може бути меншою, ніж у Типовому плані.

Додатково по темі: Складаємо навчальний план та обираємо модельні навчальні програми для 5-6-х класів НУШ

Навчальне навантаження

А яким буде гранично допустиме тижневе навантаження? При 5-денному навчальному тижні воно становить 28 годин на тиждень (980 годин на рік). Також виділено дві додаткові години для вивчення предметів освітніх галузей, курсів за вибором, проведення індивідуальних консультацій та групових занять.

Чи будуть майбутні п'ятикласники активно займатися спортом? Так! І не менше трьох разів на тиждень! Але варто пам'ятати, що години, передбачені для фізичної культури, не враховуються під час визначення гранично допустимого навчального навантаження учнів.

Додатково по темі: Викладання фізичної культури у 5-6-х класах НУШ: особливості, інновації та нововведення

Оцінювання здобувачів освіти

Оцінювання результатів навчання учнів має бути зорієнтованим на сформовані ключові компетентності та наскрізні вміння згідно з вимогами Держстандарту. Основними видами оцінювання є поточне, підсумкове (тематичне, семестрове, річне) оцінювання.

Поточне та підсумкове оцінювання здійснюють із застосуванням основних форм та способів:

  • усної (індивідуальне, групове та фронтальне опитування);
  • письмової, зокрема графічної (діагностичні, самостійні та контрольні роботи, тестування, організації роботи з текстами, діаграмами, таблицями, графіками, схемами, контурними картами тощо);
  • цифрової (тестування в електронному форматі);
  • практичної (виконання різних видів експериментальних досліджень та навчальних проєктів, виготовлення виробів, роботи з біологічними об'єктами, хімічними речовинами тощо).

Річне оцінювання здійснюється за системою оцінювання, визначеною законодавством, а результати відображаються у свідоцтві досягнень, що видається учневі щороку.

Додатково по темі: НУШ у 5-6 класах: освітня та модельні програми, типи оцінювання, оформлення документації

Реформування базової школи тільки починається. Бажаєте дізнатися більше про особливості впровадження системи НУШ та її перспективи у середній школі? Приєднуйтеся до нашої Всеукраїнської інтернет-конференції «Особливості викладання в НУШ 5 клас», яка відбудеться 09-10 червня 2022 року, або перегляньте тематичні заходи у запису:

/Files/images/с390.png

(ЗАПРОВАДЖУЮТЬСЯ ПОЕТАПНО З 2022 РОКУ)

Мовно-літературна освітня галузь

Українська мова

· Українська мова 5-6 кл. Голуб, Горошкіна.

· Українська мова 5-6 кл. Заболотний та ін.

· Українська мова для класів з навчанням молдовською мовою. 5-9 кл. Свінтковська С. А. та ін.

· Українська мова для класів з навчанням румунською мовою. 5-9 кл. Фонарюк та ін.

· Українська мова для класів з навчанням угорською мовою. 5-9 кл. Гнаткович та ін.

· Українська мова для класів з навчанням угорською мовою. 5-9 кл. Черничко та ін.

Українська література

· Українська література 5-6 кл. Яценко та ін.

· Українська література 5-6 кл. Архипова, Січкар, Шило.

· Українська література 5-6 кл. Чумарна, Пастушенко.

Зарубіжна література

· Зарубіжна література 5-6 кл. Волощук.

· Зарубіжна література 5-6 кл. Ніколенко та ін.

· Зарубіжна література 5-9 кл. Ніколенко та ін.

· Зарубіжна література 5-6 кл. Богданець-Білоскаленко та ін.

Інтегрован̆і курси

· Інтегрований мовно-літературний курс (українська мова, українська та зарубіжні літератури) 5-6 кл. Старагіна та ін.

· Інтегрований курс літератур (української та зарубіжної) 5-6 кл. Яценко, Тригуб.

Іноземні мови

· Іноземна мова 5-9 кл. Зимомря та ін.

· Іноземна мова 5-9 кл. Редько та ін.

· Друга іноземна мова 5-9 кл. Редько та ін.

Модельні навчальні програми з мов та літератур корінних народів і національних меншин

· Болгарська мова 5-9 кл. Мілков та ін.

· Гагаузька мова 5-9 кл. Мілков, Кіор.

· Мова іврит 5-6 кл. Бакуліна, Щербак.

· Молдовська мова 5-6 кл. Карайван та ін.

· Новогрецька мова 5-6 кл. Богадиця та ін.

· Румунська мова 5-9 кл. Говорнян та ін.

· Російська мова 5-9 кл. Самонова, Крюченкова.

· Словацька мова 5-6 кл. Герзанич, Шабаш.

· Угорська мова 5-9 кл. Браун та ін.

· Польська мова 5-9 кл. (поч. вивч. з 1-го кл.) укл. Войцева, Бучацька.

· Польська мова 5-9 кл. (поч. вивч. з 5-го кл.) укл. Мацькович та ін.

· Польська мова 5-9 кл. з навчанням польською мовою укл. Іванова.

· Інтегрований курс кримськотатарської мови та література 5-6 кл. Мамутова, Сеї-Джеліль.

· Інтегрований курс молдовської та зарубіжної літератури 5-6 кл. Карайван та ін.

· Інтегрований курс польської та зарубіжної літератури 5-9 кл. Лебедь.

· Інтегрований курс румунської та зарубіжної літератури 5-9 кл. Говорнян та ін.

· Інтегрований курс угорської та зарубіжної літератури 5-9 кл. Браун та ін.

Природнича освітня галузь

· Пізнаємо природу 5-6 кл. Біда та ін.

· Пізнаємо природу 5-6 кл. Коршевнюк.

· Пізнаємо природу 5-6 кл. Шаламов та ін.

· Пізнаємо природу 5-6 кл. (інтегрований курс) Бобкова

· Природничі науки 5-6 кл. Білик та ін.

· Довкілля 5-6 кл. (інтегрований курс) Григорович

Географія

· Географія 6-9 кл. Кобернік та ін.

· Географія 6-9 кл. Запотоцький та ін.

Математична освітня галузь

· Математика 5-6 кл. Беденко та ін.

· Математика 5-6 кл. Бурда, Васильєва.

· Математика 5-6 кл. Василишин та ін.

· Математика 5-6 кл. Істер.

· Математика 5-6 кл. Мерзляк та ін.

· Математика 5-6 кл. Радченко, Зайцева.

· Математика 5-6 кл. Скворцова, Тарасенкова.

Громадянська та історична освітня галузь

· Вступ до історії України та громадянської освіти 5 кл. Гісем, Мартинюк

· Вступ до історії України та громадянської освіти 5 кл. Бакка та ін.

· Вступ до історії України та громадянської освіти 5 кл. Бурлака та ін.

· Вступ до історії України та громадянської освіти 5 кл. Желіба, Мокрогуз.

· Досліджуємо історію і суспільство 5-6 кл. Васильків та ін.

· Досліджуємо історію і суспільство 5-6 кл. (інтегрований курс) Пометун та ін.

· Досліджуємо історію і суспільство 5-6 кл. (інтегрований курс) Гісем та ін.

· Історія України, Всесвітня історія 6 кл. Піскарьова та ін.

· Україна і світ, вступ до історії та громадянської освіти 5-6 кл. (інтегрований курс) Кафтан та ін.

· Україна і світ, вступ до історії та громадянської освіти 5-6 кл. (інтегрований курс) Власова та ін.

· Україна і світ. Вступ до історії України та громадянської освіти 5-6 кл. (інтегрований курс) Даниленко та ін.

Соціальна і здоров'язбережувальна освітня галузь

· Здоров'я, безпека та добробут 5-6 кл. Василенко та ін.

· Здоров'я, безпека та добробут 5-6 кл. Гущина, Василашко.

· Здоров'я, безпека та добробут 5-6 кл. Воронцова та ін.

· Здоров'я, безпека та добробут 5-6 кл. Хитра, Романенко.

· Здоров'я, безпека та добробут 5-6 кл. Шиян та ін.

· Підприємництво і фінансова грамотність 8-9 кл. Панченко

· Підприємництво і фінансова грамотність 8-9 кл Кузнєцова та ін.

Етика і предмети морального спрямування

· Етика 5-6 кл. Ашортіа та ін.

· Етика 5-6 кл. Пометун та ін.

· Вчимося жити разом 5-6 кл. Воронцова та ін.

· Культура добросусідства 5-6 кл. Араджионі та ін.

· Духовність і мораль в житті людини і суспільства 5-6 кл. Жуковський та ін.

Інформатична освітня галузь

· Інформатика 5-6 кл. Завадський та ін.

· Інформатика 5-6 кл. Морзе, Барна.

· Інформатика 5-6 кл. Пасічник, Чернікова.

· Інформатика 5-6 кл. Радченко, Боровцова.

· Інформатика 5-6 кл. Ривкінд та ін.

· Інформатика 5-6 кл. Козак

Технологічна освітня галузь

· Технології 5-6 кл. Кільдеров та ін.

· Технології 5-6 кл. Терещук та ін.

· Технології 5-6 кл. Туташинський.

· Технології 5-6 кл. Ходзицька та ін.

Мистецька освітня галузь

· Драматургія і театр 5-6 кл. Старагіна та ін.

· Мистецтво 5-6 кл. (інтегрований курс) Кондратова.

· Мистецтво 5-6 кл. Масол, Просіна.

· Мистецтво 5-6 кл. Івасюк та ін.

· Мистецтво 5-6 кл. Комаровська, Лємешева.

· Музичне мистецтво 5-6 кл. Ференц та ін.


Фізична культура

· Фізична культура. 5-6 кл. Педан та ін.

Кiлькiсть переглядiв: 3617

Коментарi

Для того, щоб залишити коментар на сайті, залогіньтеся або зареєструйтеся, будь ласка.